Chcesz zostać Wystawcą Targów HOME?
Zadzwoń lub napisz do nas!

+48 501 687 458, e-mail: biuro@targihome.pl

Malmö

 

Rozmowa z portugalskim projektantem Miguelem Soeiro

 

Jaką wartością dodaną jest dla Ciebie wzornictwo sztućców?

Sztućce, to przedmioty, które zasługują na szczególną uwagę projektantów, pomimo swojej ograniczonej funkcji  i  kształtów.  

Zauważamy, że coraz częściej  współcześni designerzy sięgają  po nie, aby nadać im nowoczesną formę i niepowtarzalny styl, zachowując  ich funkcjonalność. W swoim wzornictwie wykorzystują różnorodne materiały, a nawet kolory. Zresztą rynek wymaga zmian, innowacyjnego stylu i perfekcyjnych kształtów tych przedmiotów, tak aby wizerunkowo doskonale uzupełniały nasze stoły. W ten sposób współczesny design przyczynia się do dynamicznego rozwoju tej branży, tak ważnej  dla dzisiejszego konsumenta.

Jak wyglądała Twoja współpraca z firmą  Herdmar?

Praca z Herdmar opierała się na świetnych relacjach, powiedziałbym, że nawet na niezwykłych jeśli chodzi o dzisiejsze czasy. Każda nowa seria produktów powstawała przy ścisłej współpracy z projektantem. Uwzględniano jego uwagi, obawy i wskazówki w taki sposób, aby wspólnie odnaleźć najlepsze rozwiązanie dla projektu. Producenta tego cechuje wyjątkowy profesjonalizm i  umiejętności organizacyjne, stąd jego silna pozycja w branży na skalę światową.

Jakie były największe wyzwania dotyczące projektu Malmö ?

Początkową koncepcją była zaprojektowana przez architekta Santiago Calatrava  wieża Turning Torso w szwedzkim mieście Malmö. Budynek w kształcie skręconego torsu męskiego, który emanuje niezwykłą dynamiką był źródłem inspiracji dla tego projektu. Tak więc, zaczynając od sztućców z prostymi liniami, starałem się ożywić je i nadać im „ruch” poprzez „skręcenie” każdego trzonka.

Ta zmiana nadała przedmiotom niezwykłej lekkości, sprawiła, że „ożyły” zachowując przy tym swoją funkcjonalność  i  łatwość w użyciu. Mój projekt zakładał prostą i atrakcyjną dla konsumenta formę  z użyciem certyfikowanych, długotrwałych materiałów, takich jak stal nierdzewna w proporcji 18/10 w każdym  przedmiocie, który pokryty jest dodatkowo  powłoką z tytanu (PVD).

Ta kombinacja gwarantuje długą żywotność każdej sztuki. Sztućce chromowane mogą mieć różną kolorystykę, od koloru złota, miedzi, czekolady po czerń – mogą być błyszczące lub matowe.

Ich produkcja opiera się na prostych metodach formowania na zimno, bez kosztownych procesów odlewniczych. Tym sposobem  uzyskuje się niskie koszty wyrobów. Wszystkie te czynniki w połączeniu z niestrudzoną współpracą techniczno-produkcyjną ze strony firmy, przyczyniły się do otrzymania bardzo ważnego, międzynarodowego wyróżnienia - IF Design Award dla marki Herdmar.

W  jakim sposób wzornictwo sztućców może wpłynąć na  „sztukę” nakrywania  stołu, a  szczególnie w kontekście wyrobów marki Herdmar ?

Pomimo, iż  Portugalia nie posiada wzornictwa zakorzenionego w tradycji, prawdą jest, że ​​w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci  wyróżniała się pod tym względem spośród wielu innych krajów i obecnie zajmuje w tej dziedzinie bardzo dobre miejsce. Dowodem tego jest ugruntowana pozycja Herdmar na rynkach międzynarodowych. Obecność producenta  i  jego sukcesy na największych imprezach targowych nie pozostają niezauważalne przez międzynarodowe media i zagraniczną prasę, a wspomniana kolekcja Malmö szczególnie przypadła do gustu opinii publicznej.

Wiele osób jednak nie zdaje sobie sprawy, że wzornictwo sztućców może stanowić potężne narzędzie w promocji  i  dowartościowaniu  procesów produkcyjnych związanych z tym sektorem. Dzisiaj jest to szczególnie ważne dla poszczególnych krajów w kontekście globalnym, w czasie kiedy wiele z nich boryka się z problemami wynikającymi z obecnej rzeczywistości, z którą niespodziewanie przyszło nam się zmierzyć.
Wywiad pochodzi z jesiennego wydania Magazynu Home Inspirations

 

Design a sztuka stołu

14 stycznia 2021