Każdego roku eksperci WGSN wraz z Coloro, ogłaszają kluczowe kolory oraz Kolor Roku. Na 2023 rok barwy palet obu sezonów odzwierciedlają metafizyczną podróż przez różne aspekty naszego życia. Dominuje indywidualizm i ekspresja, której potrzebujemy w post pandemicznej rzeczywistości. Kolorem Roku 2023 została barwa Digital Lavender, czyli cyfrowa lawenda odzwierciedlająca „cyfrowy wellness”. Sprawdźmy, co to oznacza. Według ekspertów WGSN i Coloro każda barwa 2023 roku zawiera esencję sił motywacyjnych, które będą napędzać nas, jako konsumentów. Dla niektórych z nas dbałość o zdrowie i dobrostan staną się priorytetem, podczas gdy wyobraźnię innych rozpali odkrywanie w postaci podróży online i offline.
Eksperci WGSN i Coloro dzielą się z nami prognozami trendów kolorystycznych w podziale na sezony Wiosna/Lato i Jesień/Zima. Wspólnym mianownikiem dla obu sezonów jest Kolor Roku – Digital Lavender. W uzasadnieniu wyboru tej barwy czytamy, że konsumenci w 2023 roku stają przed nowymi wyzwaniami, a rytuały odnowy położą nowy nacisk na kolory, które działają regenerująco i wspierają zdrowie fizyczne i psychiczne. Organiczne odcienie wpłyną na rosnące zainteresowanie przyrodą i terenami wiejskimi, gdzie królują naturalne odcienie. Z drugiej strony powrócą również nasycone i stymulujące kolory, napędzane tęsknotą za pozytywnością i rosnącym wpływem wirtualnych światów, w których kwitną nowe formy wyrażania siebie.
„Kiedy konsumenci znajdują ukojenie i wygodę w wirtualnej przestrzeni, wpływ gier wideo i wirtualnej rzeczywistości staje się wszechogarniający, zaburzając granice między naszą egzystencją online i offline. Każdy z naszych kluczowych kolorów emocjonalnych i zmysłowych jest gotowy do osadzenia zarówno w naszym fizycznym, jak i cyfrowym świecie, ponieważ zrównoważyliśmy nasycone, stymulujące jasne odcienie z organicznymi, delikatnymi odcieniami i uważnymi odcieniami” - zauważa Joanne Thomas, Head of Content w Coloro.
„Nasze palety odzwierciedlają bardziej optymistyczną wizję przyszłości. Przewidujemy nadchodzące wyzwania, jednak wierzymy, że konsumenci będą poszukiwać kolorów, z którymi mogą się pozytywnie zaangażować. To przekonanie doprowadziło do zmiany w kierunku bardziej chromatycznych kolorów, które są aktywujące i optymistyczne”— dodaje Jenny Clark, Head of Colour w WGSN.
W sezonie Wiosna/Lato 2023 królować więc będzie Digital Lavender – Kolor Roku 2023, któremu towarzyszyć będą Luscious Red, Sundial, Tranquil Blue, i Verdigris. Luscious Red, czyli soczysta czerwień zwiastuje powrót stymulujących i zdigitalizowanych blasków. Czerwony to mocny kolor, który może przyspieszyć tętno i nawiązać do motywów pożądania, pasji i wzmocnienia, a ten szczególny odcień ma lekkość i przejrzystość, które również sprawiają wrażenie wciągających i hiperrealistycznych, co czyni go idealnym zarówno dla produktów fizycznych, jak i cyfrowych. Organiczne, naturalne kolory pozostaną ważne, gdy konsumenci ponownie połączą się z przyrodą. Wraz z rosnącym zainteresowaniem rzemiosłem, społecznością, zrównoważonym rozwojem i bardziej spokojnym stylem życia, ziemiste żółcie, takie jak Sundial, będą z nami silniej rezonować. Sundial to uniwersalna barwa ochry, którą można wykorzystać w wielu kategoriach produktów. Jego nasycona, ale ziemista jakość sprawia, że nadaje się do szerokiej gamy odzieży i akcesoriów, które można nosić od dnia do wieczora. Baw się teksturą i połyskiem, aby podnieść lub ugruntować ten ton i użyj go jako pojedynczego odcienia lub połącz z neutralnymi lub ciepłymi, sezonowymi jasnymi kolorami. Błękity – szczególnie jasne tony średnie – pozostaną ważne dla S/S 23. Tranquil Blue to odcień średniego poziomu, który łączy się ze zrównoważonymi wartościami, a jego lekkość i przejrzystość przywołuje na myśl elementy powietrza i wody. Reprezentuje bezruch i spokój, których konsumenci będą szukać, aby zrównoważyć przytłaczające emocje. Ten kolor, który pojawił się już na rynku odzieży damskiej premium, będzie rezonował we wszystkich kategoriach mody jako współczesna aktualizacja błękitu z połowy stulecia.
Jako nasycony ton średni, można go nakładać w dużych proporcjach, aby uzyskać odważny efekt, ale może również stać się bardziej miękki w połączeniu z pastelami lub barwami neutralnymi. Verdigris, czyli grynszpan to nasycony kolor, który bierze swoją nazwę od zielonkawego pigmentu utworzonego na utlenionej miedzi. Znajduje się pomiędzy zielenią a błękitem i sygnalizuje zmianę w kierunku ożywczych, cyfrowych odcieni. Ten kolor jest nasycony nostalgią, nawiązując do odzieży sportowej i outdoorowej z lat 80. Ten kolor już pojawia się na rynku odzieży codziennej i ulicznej i wszystko wskazuje, że w 2023 roku będzie szeroko stosowany.
Z kolei sezon Jesień/Zima 2023 charakteryzują kolory, które odzwierciedlają wielopłaszczyznową podróż życia. Konsumenci będą się koncentrować na budowaniu swojej przyszłości. W rezultacie kluczowe kolory A/W 23/24 odzwierciedlają różnorodne style życia i siły motywacyjne, które będą napędzać konsumentów, takie jak uzdrawianie, odkrywanie, transformacja, prostota i przyjemność. Kluczowymi kolorami dla A/W 23 będą oczywiścier Digital Lavender, czyli Kolor Roku 2023 oraz Astro Dust, Galactic Cobalt, Sage Leaf i Apricot Crush.Astro Dust to urzekająca czerwień o średniej tonacji, która łączy się z eksploracją kosmosu. W miarę jak skomercjalizowane podróże kosmiczne ewoluują, a turystyka kosmiczna staje się rzeczywistością, kolory wszechświata będą nas ekscytować i inspirować. Ten głęboki mineralny ton przywołuje na myśl zakurzony i opuszczony krajobraz Marsa i oddaje pragnienie odkrywania odległych terenów i planet. Astro Dust uosabia zmianę w kierunku niecodziennych kolorów, które są intrygujące i wybiegają w przyszłość. Ten uwzględniający płeć kolor to świetna czerwień dla niezbędników mody, odzieży wierzchniej i dzianin. Będzie również kluczem do makijażu, pielęgnacji skóry i koloru włosów. Podkreślenie tekstury powierzchni poprzez błyszczące wykończenia, efekt bejcowanego drewna, aplikacje anodowane i skórzane wzmocnią jej bogactwo i wrażliwość dotykową. Astro Dust to zarówno komercyjny, jak i kierunkowy kolor do wnętrz, odpowiedni do dużych mebli, dywanów, pościeli i zastawy stołowej.
W A/W 23/24 hiper jasność nabiera tempa pod wpływem technologii kolorystycznych nowej generacji i Galactic Cobalt będzie najbardziej dynamiczny i wpływowy. Ten intensywny i cyfrowy odcień czerpie inspirację z nowej ery kosmicznej wraz z ewolucją metaverse. Transformacyjne, napędzane technologią doświadczenia popchną naprzód intensywny i dynamiczny blues, który konsumenci będą łączyć z eskapizmem i rozszerzoną rzeczywistością. Galactic Cobalt to uniwersalny kolor, który można wykorzystać na wiele sposobów. Jego techniczny charakter sprawia, że idealnie nadaje się do wysoce funkcjonalnej odzieży sportowej, technologii konsumenckich i wirtualnych doświadczeń. Ten niebieski sprawdza się również jako klejnot w przypadku odzieży okazjonalnej, biżuterii i kolorowych kosmetyków. Może być wielowymiarowy dzięki wykończeniom transformującym, satynowemu połyskowi, metalikom i anodowaniu.
Spowolniony styl życia wprowadził konsumentów w nowe lub zapomniane koncepcje dotyczące odpoczynku. W miarę dalszego dostosowywania się naszego stylu życia konsumenci będą wrażliwi na nadmierną stymulację i będą szukać otoczenia i kolorów, które zmniejszają niepokój i poziom stresu w mózgu. Sage Leaf to cicha i uspokajająca zieleń, która budzi poczucie kontemplacji, odpoczynku i refleksji. Liść szałwii będzie ważnym kolorem dla redukcyjnego, przemyślanego projektu. W domu jest dobrym wszechstronnym narzędziem do ścian i mebli, może być również używany do zmiękczania inteligentnych urządzeń domowych. Jego właściwości lecznicze sprawiają, że doskonale sprawdza się w produktach do kąpieli, pielęgnacji ciała i odnowy biologicznej. Ta miękka zieleń jest odpowiednia dla wszystkich kategorii mody, z naciskiem na podwyższoną użyteczność, lepsze podstawy i inteligentne oddzielenie. Nałożenie go na sztuczne futra, miękkie dzianiny, czesany dżersej, aksamit i prany len zapewni komfort.
Do A/W 23/24 pomarańcza przyspieszy, zapewniając owocowy zastrzyk energii na ten sezon. Apricot Crush to aktywujący średni ton o regenerującej jakości, który dostosowuje się do równoważenia stylu życia i odżywiania ciała i umysłu. Ten równoważący witaminy odcień to krok naprzód od delikatnych, uważnych pasteli do jaśniejszych i bardziej orzeźwiających tonów. Ta pomarańcza wprowadzi rozgrzewającą jasność do domu zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Jego miękki, wyblakły na słońcu charakter oznacza, że łatwo łączy się z neutralnymi kolorami i nadaje się do tekstyliów, szkła, produktów do kąpieli i sypialni. Jej zabawna strona połączy się z radosnymi produktami kosmetycznymi, zapachami, pielęgnacją skóry i kolorami włosów. Apricot Crush jest wszechstronny i uwzględniający płeć, i doskonale nadaje się do dzianin, odzieży domowej, odzieży sportowej i odzieży wierzchniej. Regenerujące właściwości można wykorzystać w produktach technologii konsumenckiej ukierunkowanych na zdrowie i dobre samopoczucie.
Już wkrótce Instytut Pantone ogłosi swój Kolor Roku 2023 i z pewnością będzie to kolejna inspirująca metafora naszego życia, naszych potrzeb i pragnień. Wciąż mniej znane, ale nie mniej zasłużone dla edukacji kolorystycznej środowisko eksperckie WGSN i Coloro z pewnością warto obserwować. Źródło jest jedno – my sami i to jak zmienia się nasze życie, nasze priorytety i nasze potrzeby. W codziennej pracy trudno zastanawiać się nad mega trendami konsumenckimi, które mają bezpośredni wpływ na wybory i barwy, które temu towarzyszą. Dzięki ekspertom WGSN x Coloro i oczywiście Pantone, możemy obserwować zmiany, które są również naszym udziałem. A kluczowe kolory stają się dowodem transformacji naszej wielowymiarowej obecności – duchowej, fizycznej i wirtualnej.
Danuta Baprawska, trenerka i konsultantka kolorystyczna
Źródło: WGSN x Coloro, foto: WGSN x Coloro, Unsplash
Do you want to become an Exhibitor at the HOME Fairs?Contact us!
+48 501 687 458, e-mail: biuro@targihome.pl